+30 2510 231423   +30 210 300 6057   info@mariostravel.com
Top
Πόντος, Τραπεζουντα, Σαμσουντα, Αργυρουπολη, Κωνσταντινουπολη
11195
tour-item-template-default,single,single-tour-item,postid-11195,mkd-core-1.1.1,mkdf-tours-1.3,voyage-ver-1.0.2,mkdf-smooth-scroll,mkdf-smooth-page-transitions,mkdf-ajax,mkdf-grid-1300,mkdf-blog-installed,mkdf-header-standard,mkdf-sticky-header-on-scroll-up,mkdf-default-mobile-header,mkdf-sticky-up-mobile-header,mkdf-dropdown-default,mkdf-dark-header,mkdf-header-style-on-scroll,mkdf-fullscreen-search,mkdf-fullscreen-search-with-bg-image,mkdf-search-fade,mkdf-medium-title-text,mkdf-title-with-subtitle,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

ΠΟΝΤΟΣ 10-18/7

ΟΔΙΚΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΠΟΝΤΟ, 10-18 Ιουλίου 2019
1

1η Ημέρα: Τετάρτη 10 Ιουλίου 2019 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Αναχώρηση  με πρώτο βασικό σταθμό τα Ελληνοτουρκικά σύνορα των Κήπων. Όπου μετά από τον απαιτούμενο συνοριακό έλεγχο θα περάσουμε από την Θράκη διανύοντας τον ποταμό Έβρο (φυσικό σύνορο μεταξύ των δύο χωρών) στην ανατολική Θράκη. Έχοντας στα δεξιά μας την Κεσάνη, τα Μάλγαρα, το Αυδίμιο, τη Γάνο, το Μυριόφυτο, την Περίσταση, τη Ραιδεστό, τη Σηλυβρία, το Εξάστερο, τους Επιβάτες στους οποίους θα κάνουμε στάση (τόπος καταγωγής της Αγίας Παρασκευής της Επιβατινής) συνεχίζουμε τον δρόμο μας έχοντας δεξιά μας την θάλασσα του Μαρμαρά ή Προποντίδα (η θάλασσα του Μαρμαρά είναι η κλειστή θάλασσα που συνδέει τον Εύξεινο Πόντο με το Αιγαίο Πέλαγος μέσω του Βοσπόρου ΒΑ και μέσω του Ελλησπόντου – Στενά Δαρδανελίων ΝΔ) θα αρχίσουμε σιγά σιγά να μπαίνουμε στο εσωτερικό της Βασιλεύουσας, της Πόλης των πόλεων, της μοναδικής πόλης στον κόσμο που βρίσκεται πάνω σε δύο Ηπείρους  την Ευρώπη και την Ασία στην πανέμορφη και επιβλητική Κωνσταντινούπολη. Με την άφιξη μας στην πόλη θα ξεκινήσει και η ξενάγηση μας πάνω από το λεωφορείο καθώς θα κατευθυνόμαστε στην σκεπαστή αγορά της Πόλης «Καπαλί Τσαρσί». Γνωστή αγορά που καλύπτει 60 δρόμους και στεγάζει 3500 χιλιάδες μαγαζιά. Εδώ θα έχουμε ελεύθερο χρόνο για βόλτα και ψώνια. Στη συνέχεια θα μεταβούμε στο ξενοδοχείο. Τακτοποίηση στα δωμάτια. Δείπνο. Διανυκτέρευση.  
2

2η Ημέρα: Πέμπτη 11 Ιουλίου 2019 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Πατριαρχική Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου στο Πατριαρχείο χοροστατούντος της Α.Π.Θ. του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου για την εορτή της Αγίας Ευφημίας της Μεγαλομάρτυρος, τα Ιερά Λείψανα της θα έχουμε την ευκαιρία να προσκυνήσουμε εντός του Ναού.
  Μετά την Θεία Λειτουργία θα συνεχίσουμε το προσκύνημα μας με την επίσκεψη μας στο σύμβολο της Ορθοδοξίας την Αγιά Σοφιά «Ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας». Μετά το προσκύνημα μας θα μεταβούμε στην περιοχή Εμίνονου απ’ όπου θα πάρουμε το καράβι για την κρουαζιέρα στον χιλιοτραγουδισμένο Βόσπορο. Μια βόλτα στα νερά του Βοσπόρου δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να δει όλες της Ελληνικές συνοικίες και όλα τα παραθαλάσσια αρχοντικά, κάτι που δεν μπορεί να γίνει πάνω από το λεωφορείο. Επιστροφή στο ξενοδοχείο. Ελεύθερος χρόνος στην Μεγάλη οδό του Πέραν που βρίσκεται πολύ κοντά στο ξενοδοχείο μας και συνεπώς και στην πλατεία Ταξίμ απ’ όπου ξεκινάει και ο πεζόδρομος ο οποίος φτάνει μέχρι τον πύργο του Γαλατά. Στην αρχή του πεζόδρομου βρίσκεται και ο Ιερός Ναός Αγίας Τριάδος, καθώς περπατάμε βλέπουμε το Σισμανόγλειο Μέγαρο, που ανήκει σήμερα στο Ελληνικό Προξενείο, την στοά των λουλουδιών (Çiçek Pasajı) ή στοά Χρηστάκη ένα κτίριο που οικοδομήθηκε το 1876 από τον Χρηστάκη Ζωγράφο. Μέσα στον πεζόδρομο μπορείτε να βρείτε πολλά μαγαζιά για φαγητό ή γλυκό. Μην παραλείψετε να δοκιμάσετε (εξ ιδίων)  τις  τοπικές  συνταγές  όπως  αρνίσιο  γύρο, μύδια  τηγανιτά  σε  σάντουιτς  με  σκόρδο, γιαουρτλού  κεμπάπ  και  βεβαίως  τα  απίθανα  γλυκά  τους  όπως  μπακλαβάδες, προφιτερόλ  και  βέβαια  σουτλάτς  (ρυζόγαλο). Επιστροφή στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.       
3

3η Ημέρα: Παρασκευή 12 Ιουλίου 2019 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ - ΣΑΜΨΟΥΝΤΑ

  Πρωινό και αμέσως αναχώρηση για την Σαμψούντα. Η Σαμψούντα, η αρχαία Αμισός, ήταν ένας ακμαίος ελληνικός λιμένας στη νότια ακτή του Ευξείνου Πόντου, που αποικίστηκε αρχικά από Μιλησίους και αργότερα από τους Αθηναίους και για μεγάλο διάστημα είχε την ονομασία Πειραιεύς. Μετά από ενδιάμεσες στάσεις άφιξη στην Σαμψούντα. Μια πρώτη γνωριμία με την πόλη. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.  
4

4η Ημέρα: Σάββατο 13 Ιουλίου 2019 ΣΑΜΨΟΥΝΤΑ - ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ

Πρωινό και αναχώρηση για την Τραπεζούντα. Διαδρομή μέσα από καταπράσινα τοπία κατά μήκος των ακτών του Ευξείνου Πόντου, περνώντας από ιστορικές τοποθεσίες όπως είναι η Οινόη (αρχαιότατη πόλη στην ακτή της Μαύρης θάλασσα). Θα κάνουμε μια στάση στο ακρωτήρι του Ιάσωνα (Ιασώνειο Ακρωτήρι) και στον Ναό του Αγίου Νικολάου, όπου όλοι οι Πόντιοι ναυτικοί άναβαν ένα κερί για προστασία από τα ύπουλα νερά της Μαύρης θάλασσας και στη συνέχεια φτάνουμε στη μαρτυρική Ορντού (Κατύωρα) όπου θα δούμε το Ναό της Υπαπαντής, που χρησιμοποιήθηκε σαν φυλακή και τώρα έχει μετατραπεί σε χώρο πολιτιστικών εκδηλώσεων. Δίπλα είναι τα ερείπια της Ψωμιάδου Σχολής, την οποία έχτισε ο Κωνσταντίνος Ψωμιάδης, με 3000 χρυσές λίρες Τουρκίας το 1877 και στη γύρω περιοχή θα δούμε πολλά παλιά αρχοντικά που άφησαν φεύγοντας οι Έλληνες. Συνεχίζουμε για Κερασούντα. Στην Κερασούντα θα επισκεφθούμε την εκκλησία του Αγίου Νικολάου, που σήμερα λειτουργεί σαν μουσείο. Το απόγευμα θα φτάσουμε στην  θρυλική Τραπεζούντα, την πρωτεύουσα των Κομνηνών. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.   
5

5η Ημέρα: Κυριακή 14 Ιουλίου 2019 ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ (ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΠΟΛΗΣ) - ΣΟΥΡΜΕΝΑ

Μετά το πρωινό μας θα ξεκινήσουμε για την περιήγησή μας στην Τραπεζούντα. Επίσκεψη στην ονομαστή Αγία Σοφία που χτίστηκε το 13ο αι. από τους Μεγάλους Κομνηνούς με πρότυπο την Αγιά Σοφιά Κωνσταντινούπολης και διακοσμείται με θαυμάσιες τοιχογραφίες και μωσαϊκά, εξαιρετικά δείγματα τέχνης εκείνης της εποχής. Ο ναός διατηρείται σε πολύ καλή κατάσταση και μέχρι πρότινος λειτουργούσε σαν μουσείο, τώρα έχει μετατραπεί σε τζαμί. Στη συνέχεια θα δούμε το περίφημο Φροντιστήριο Τραπεζούντας, την Παναγία την Χρυσοκέφαλο που και αυτή σήμερα είναι τζαμί, τις γέφυρες της παλιάς Τραπεζούντας και ύστερα θα ανέβουμε στο λόφο Σοούκ – Σου για να θαυμάσουμε την βίλα του τραπεζίτη Καπαγιαννίδη, που σήμερα είναι μουσείο. Στη συνέχεια αναχώρηση για τα παράκτια Σούρμενα (τα Σούρμενα του Αρειανού). Η πόλη που θεωρείται πρωτεύουσα των ελληνόφωνων της ανατολικής Τραπεζούντας. Επιστροφή στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση. 
6

6η Ημέρα: Δευτέρα 15 Ιουλίου 2019 ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ - ΆΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΑΖΕΛΩΝΑΣ - ΆΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΕΩΤΑΣ - ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ

  Πρωινό και αμέσως αναχώρηση για το Όρος Μελά και διασχίζοντας τις όχθες του ποταμού Πυξίτη, θα φτάσουμε στην Μονή Παναγίας Σουμελά ή Μονή Σουμελά, ένα πασίγνωστο χριστιανικό ορθόδοξο μοναστήρι, σύμβολο επί 16 αιώνες του Ποντιακού Ελληνισμού. Παναγία Σουμελά δύο λέξεις που συμβολίζουν και εκφράζουν σύμπαντα τον Ποντιακό Ελληνισμό, σηματοδοτούν την μαρτυρική του πορεία στο χωροχρόνο εδώ και αιώνες, που επισημαίνουν εμφατικά το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του, που ενσαρκώνουν την πίστη και τα οράματα  του, που αποτελούν την καταφυγή και την ελπίδα του. Τον Ποντιακό Ελληνισμό που του στερήθηκε το δικαίωμα να κατοικεί στην ιστορική του πατρίδα εκεί που ανέπτυξε για τρεις χιλιάδες χρόνια έναν σημαντικότατο πολιτισμό. Η Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελάς επισημαίνει όλη τη χριστιανική ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού. Χτισμένη σ’ ένα κάθετο βράχο θυμίζει αετοφωλιά. Θα δούμε το ναό της Παναγίας που είναι μέσα σε σπηλιά, με θαυμάσιες αγιογραφίες, θα δούμε επίσης την κουζίνα, τα κελιά και άλλες εγκαταστάσεις. Στη συνέχεια θα περάσουμε από τον Ιερό Ναό Αγίας Βαρβάρας, όπου είχαν κρύψει την εικόνα και τα κειμήλια της Μονής που αργότερα μεταφέρθηκαν στην Παναγία Σουμελά του Βερμίου. Σειρά έχουν άλλα δύο γνωστά προσκυνήματα, εμείς θα επιστρέψουμε στην Ματσούκα απ’ όπου θα πάρουμε μικρά λεωφορεία που θα μας μεταφέρουν ως ένα σημείο για να περπατήσουμε στη συνέχεια σ ένα μονοπάτι για να επισκεφθούμε τον Άγιο Ιωάννη Βαζελώνα (όσοι δεν μπορούν να περπατήσουν θα περιμένουν στη Ματσούκα). Το ίδιο ακριβώς επιστρέφοντας πάλι στη Ματσούκα θα κάνουμε για να πάμε και στον Άγιο Γεώργιο τον Περιστερεώτα. Το απόγευμα θα επιστρέψουμε στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.
7

7η Ημέρα: Τρίτη 16 Ιουλίου 2019 ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ - ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ - ΑΜΑΣΕΙΑ

Μετά το πρωινό μας θα αναχωρήσουμε για την Αργυρούπολη εκεί θα έχουμε ελεύθερο χρόνο για ξενάγηση αλλά και για επίσκεψη σε κοντινά χωριά εξ ιδίων με την καθοδήγηση του ξεναγού μας. Συνεχίζουμε για την μαρτυρική Αμάσεια, η ωραιότερη πόλη της Ανατολίας και πατρίδα του Αγίου Θεοδώρου του Τήρων όπως επίσης και του αρχαίου Έλληνα γεωγράφου Στράβωνα. Κτισμένη σε βαθύ φαράγγι στις όχθες του ποταμού Ίρι. Η Αμάσεια διετέλεσε πρώτη πρωτεύουσα του Βασιλείου του Πόντου, μέχρι το 183 π.Χ. Στις αρχές του 20ου αι. το ελληνικό στοιχείο της περιοχής αριθμούσε 155.000 κατοίκους σε 392 ενορίες με ισάριθμες εκκλησίες, 325 σχολεία με 10.000 μαθητές και 565 δασκάλους. Ήταν επίσης έδρα Μητρόπολης. Με την άφιξη μας θα δούμε την κεντρική πλατεία της πόλης, όπου έγιναν τα τραγικά γεγονότα του 1921. Θα δούμε επίσης τις παλιές γραφικές γειτονιές που διατηρούν ακόμα το ύφος του παρελθόντος και τους βασιλικούς τάφους των Μιθριδατών, λαξευμένους πάνω σε βραχώδη πλαγιά που δεσπόζει πάνω από την πόλη. Στη συνέχεια θα μεταφερθούμε στο ξενοδοχείο, τακτοποίηση στα δωμάτια, δείπνο, διανυκτέρευση. 
8

8η Ημέρα: Τετάρτη 17 Ιουλίου 2019 ΑΜΑΣΕΙΑ - ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Μετά το πρωινό μας αναχωρούμε για την Κωνσταντινούπολη μέσω Μερζιφούντας και αφού περάσουμε το μαγευτικό βουνό Μπολού και Γκέρεντε θα φτάσουμε το απόγευμα στην Πόλη. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.
9

9η Ημέρα: Πέμπτη 18 Ιουλίου 2019 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Πρωινό και αναχώρηση για δύο πολύ σημαντικά προσκυνήματα στην Πόλη. Πρώτο προσκύνημα ο Ιερός Ναός της Παναγίας των Βλαχερνών ή Βλαχερνίτισσας είναι από τα γνωστότερα ιερά της Παναγίας και ένα από τα σημαντικότερα Ορθόδοξα προσκυνήματα της Πόλης. Βρίσκεται στις Βλαχέρνες, στην περίφημη αυτή συνοικία της Κωνσταντινούπολης. Ο Ναός έγινε γνωστός από την παλαιότατη και θαυματουργή εικόνα της Παναγίας των Βλαχερνών που παριστάνει την Θεοτόκο όρθια δεομένη με τα χέρια υψωμένα στον ουρανό, έχοντας στο στήθος της εγκόλπιο με τον Ιησού. Είναι η υπέρμαχος Στρατηγός, που σε ανάμνηση της βοηθείας της Θεοτόκου προς τους υπερασπιστές του Βυζαντίου εναντίον των Περσών και Ρώσων, γράφηκε ο γνωστός σε όλους Ακάθιστος Ύμνος. Επόμενος σταθμός η Ιερά Μονή Ζωοδόχου Πηγής ή Μπαλουκλί. Κατά την παράδοση, στις 29 Μαΐου 1453, ένας καλόγερος της Μονής Μπαλουκλή στην Κωνσταντινούπολη τηγάνιζε ψάρια δίπλα στο αγιασμένο νερό που αναβλύζει στα θεμέλια του μοναστηριού, όταν κάποιος του μετέφερε την είδηση πως η Πόλη αλώθηκε. «Μόνο αν τα ψάρια πηδήξουν απ’ το τηγάνι και πέσουν στο αγίασμα θα σε πιστέψω», απάντησε ο καλόγερος. Πριν τελειώσει τη φράση του τα μισοτηγανισμένα ψάρια πήδηξαν στο νερό. Έτσι το μοναστήρι της Ζωοδόχου Πηγής πήρε το όνομα Μπαλουκλί, από την τουρκική λέξη μπαλούκ, που σημαίνει ψάρι.
Έχοντας γεμίσει πλέον από εικόνες και συναισθήματα από το προσκύνημά μας στην πατρίδα των προγόνων μας παίρνουμε πλέον τον δρόμο της επιστροφής για την Ελλάδα.
10

ΟΔΙΚΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΠΟΝΤΟ

10-18 Ιουλίου 2019  (9ημέρες / 8 διανυκτερεύσεις)

‘Κωνσταντινούπολη - Σαμψούντα - Τραπεζούντα - Σούρμενα - Αργυρούπολη - Αμάσεια - Άγιος Ιωάννης Βαζελώνας - Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτας’

Τιμή το άτομο σε δίκλινο δωμάτιο €620

Διαφορά μονόκλινου +€250

 

 

ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ

  • ·       Μεταφορά - εκδρομές - περιηγήσεις του προγράμματος με κλιματιζόμενο  λεωφορείο
  • ·       8 διανυκτερεύσεις  σε  επιλεγμένα ξενοδοχεία στην Κωνσταντινούπολη & στον Πόντο
  • ·       8 πρωινά  και  8 γεύματα
  • ·       Ξεναγήσεις σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού μας από  Ελληνόφωνο  διπλωματούχο  ξεναγό
  • ·       Αρχηγό συνοδό του γραφείου σε όλο το ταξίδι
  • ·       Διόδια, γέφυρες, διελεύσεις
  • ·       Κρουαζιέρα στο Βόσπορο
  • ·       Ασφάλεια Αστικής Ευθύνης

ΔΕΝ  ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ

  • ·       Μετακινήσεις με τοπικά μικρά λεωφορεία (Ντολμούζ)
  • ·       Ποτά στα  γεύματα και επιπλέον γεύματα
  • ·       Είσοδοι στα  Μουσεία
  • ·       Νυχτερινές διασκεδάσεις
 

ΠΟΝΤΟΣ 10-18/7

€620

ανά άτομο

ΟΔΙΚΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΠΟΝΤΟ, 10-18 Ιουλίου 2019

ΟΔΙΚΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΠΟΝΤΟ

1018 Ιουλίου 2019  (9 ημέρες / 8 διανυκτερεύσεις)

 ‘Κωνσταντινούπολη – Σαμψούντα – Τραπεζούντα – Σούρμενα – Αργυρούπολη –
Αμάσεια – Άγιος Ιωάννης Βαζελώνας – Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτας’

Πόντος, λίγη ιστορία

Ο Πόντος είναι η ελληνική ονομασία της γεωγραφικής περιοχής των ΒΑ. ακτών της Μικράς Ασίας. Η παράλια περιοχή της Καππαδοκίας, ανατολικά της Παφλαγονίας, η οποία σήμερα ανήκει στην Τουρκία. Η γεωγραφική θέση του Πόντου ορίζεται δυτικά από τον ποταμό Παρθένιο της Βιθυνίας, νότια από την οροσειρά Ολγασύς. Ανατολικά από τη λεγόμενη Μικρή Αρμενία και βόρεια από τη θάλασσα του Ευξείνου Πόντου που σήμερα ονομάζεται και Μαύρη Θάλασσα (τουρκικά: Καρά-Ντενίζ).

Κατά τον Ηρόδοτο, τον Ξενοφώντα και άλλους αρχαίους ιστορικούς, Πόντος ονομάζεται η επιμήκης και ευρεία παραλιακή χώρα του Εύξεινου Πόντου. Από χωροταξική άποψη περιλαμβάνει τα εδάφη ανάμεσα στον Φάση ποταμό. Κοντά στον οποίο βρίσκεται η σημερινή πόλη Βατούμ της Γεωργίας και στην Ηράκλεια την Ποντική. Στο εσωτερικό η περιοχή εκτείνεται σε βάθος 200 έως 300 χιλιομέτρων οριοθετημένη από τις απροσπέλαστες οροσειρές του Σκυσίδη, του Παρυάδρη και του Αντιτα’υρου. Το ορεινό και άγονο σε μεγάλο μέρος του έδαφος διαρρέεται από τους ποταμούς Άλυ, Ίρη, Μελάνθιο, Θερμώδοντα, Χαρσιώτη, Πρύτανη, Πυξίτη και Καλοπόταμο.

Ο Πόντος υπήρξε στην αρχαιότητα πεδίο έντονου ελληνικού αποικισμού αλλά και βασίλειο επί Μιθριδάτη. Στην ύστερη βυζαντινή περίοδο, ξαναϋπήρξε ως ανεξάρτητο κράτος. Μέχρι το 1923 και την υποχρεωτική ανταλλαγή πληθυσμών που ακολούθησε κατ΄ επιταγή της Συνθήκης της Λωζάνης κατοικούνταν, σε σημαντικό ποσοστό, από ελληνόφωνους χριστιανικούς και μουσουλμανικούς πληθυσμούς.

Ελληνικές αποικίες του Εύξεινου Πόντου

Στους αρχαίους συγγραφείς, Ησίοδο, Πίνδαρο και στους μεταγενέστερους, η λέξη “Πόντος”, όταν χρησιμοποιείται για να ονομάσει θαλάσσιο χώρο, ταυτίζεται με τον Εύξεινο Πόντο. Στους αττικούς ρήτορες η ονομασία “Πόντος” αποδίδεται στην Ταυρική χερσόνησο (Κριμαία), ενώ αργότερα μετά τον Ηρόδοτο και, κυρίως, έπειτα από τον Ξενοφώντα (Κύρου Ανάβασις), οι γεωγράφοι και οι συγγραφείς “Πόντο” αποκαλούν τη νότια περιοχή του Εύξεινου Πόντου, που περιλαμβάνει τον παραλιακό χώρο ανάμεσα στον Άλυ ποταμό και την κολχίδα, ανατολικά της Τραπεζούντας, από την πόλη Διοσκουριάδα ως το δυτικό τμήμα της Σινώπης. Τοποθετώντας την περιοχή αυτή σε ένα ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο κατά την αρχαιότητα, μπορούμε να την χωρίσουμε στις εξής ιστορικές περιόδους.

9 Ημέρες
  • Departure
    Ελλάδα
  • Departure Time
    10 Ιουλίου 2019
  • Return Time
    18 Ιουλίου 2019

Περιοχή εκδρομής

Write a Review

ΟΔΙΚΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΠΟΝΤΟ

10-18 Ιουλίου 2019 (9ημέρες / 8 διανυκτερεύσεις)

‘Κωνσταντινούπολη - Σαμψούντα - Τραπεζούντα - Σούρμενα - Αργυρούπολη - Αμάσεια - Άγιος Ιωάννης Βαζελώνας - Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτας’

Τιμή το άτομο σε δίκλινο δωμάτιο €620

Διαφορά μονόκλινου +€250

ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ

· Μεταφορά - εκδρομές - περιηγήσεις του προγράμματος με κλιματιζόμενο λεωφορείο · 8 διανυκτερεύσεις σε επιλεγμένα ξενοδοχεία στην Κωνσταντινούπολη & στον Πόντο · 8 πρωινά και 8 γεύματα · Ξεναγήσεις σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού μας από Ελληνόφωνο διπλωματούχο ξεναγό · Αρχηγό συνοδό του γραφείου σε όλο το ταξίδι · Διόδια, γέφυρες, διελεύσεις · Κρουαζιέρα στο Βόσπορο · Ασφάλεια Αστικής Ευθύνης  

ΔΕΝ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ

· Μετακινήσεις με τοπικά μικρά λεωφορεία (Ντολμούζ) · Ποτά στα γεύματα και επιπλέον γεύματα · Είσοδοι στα Μουσεία · Νυχτερινές διασκεδάσεις  

Η Ιστορία του Πόντου

Ο Πόντος είναι η ελληνική ονομασία της γεωγραφικής περιοχής των ΒΑ. ακτών της Μικράς Ασίας, η παράλια περιοχή της Καππαδοκίας, ανατολικά της Παφλαγονίας, η οποία σήμερα ανήκει στην Τουρκία. Η γεωγραφική θέση του Πόντου ορίζεται δυτικά από τον ποταμό Παρθένιο της Βιθυνίας, νότια από την οροσειρά Ολγασύς, ανατολικά από τη λεγόμενη Μικρή Αρμενία και βόρεια από τη θάλασσα του Ευξείνου Πόντου που σήμερα ονομάζεται και Μαύρη Θάλασσα (τουρκικά: Καρά-Ντενίζ).

Κατά τον Ηρόδοτο, τον Ξενοφώντα και άλλους αρχαίους ιστορικούς, Πόντος ονομάζεται η επιμήκης και ευρεία παραλιακή χώρα του Εύξεινου Πόντου. Από χωροταξική άποψη περιλαμβάνει τα εδάφη ανάμεσα στον Φάση ποταμό, κοντά στον οποίο βρίσκεται η σημερινή πόλη Βατούμ της Γεωργίας και στην Ηράκλεια την Ποντική. Στο εσωτερικό η περιοχή εκτείνεται σε βάθος 200 έως 300 χιλιομέτρων οριοθετημένη από τις απροσπέλαστες οροσειρές του Σκυσίδη, του Παρυάδρη και του Αντιτα'υρου. Το ορεινό και άγονο σε μεγάλο μέρος του έδαφος διαρρέεται από τους ποταμούς Άλυ, Ίρη, Μελάνθιο, Θερμώδοντα, Χαρσιώτη, Πρύτανη, Πυξίτη και Καλοπόταμο.

Ο Πόντος υπήρξε στην αρχαιότητα πεδίο έντονου ελληνικού αποικισμού αλλά και βασίλειο επί Μιθριδάτη. Στην ύστερη βυζαντινή περίοδο, ξαναϋπήρξε ως ανεξάρτητο κράτος. Μέχρι το 1923 και την υποχρεωτική ανταλλαγή πληθυσμών που ακολούθησε κατ΄ επιταγή της Συνθήκης της Λωζάνης κατοικούνταν, σε σημαντικό ποσοστό, από ελληνόφωνους χριστιανικούς και μουσουλμανικούς πληθυσμούς.

Ελληνικές αποικίες του Εύξεινου Πόντου

Στους αρχαίους συγγραφείς, Ησίοδο, Πίνδαρο και στους μεταγενέστερους, η λέξη "Πόντος", όταν χρησιμοποιείται για να ονομάσει θαλάσσιο χώρο, ταυτίζεται με τον Εύξεινο Πόντο. Στους αττικούς ρήτορες η ονομασία "Πόντος" αποδίδεται στην Ταυρική χερσόνησο (Κριμαία), ενώ αργότερα μετά τον Ηρόδοτο και, κυρίως, έπειτα από τον Ξενοφώντα (Κύρου Ανάβασις), οι γεωγράφοι και οι συγγραφείς "Πόντο" αποκαλούν τη νότια περιοχή του Εύξεινου Πόντου, που περιλαμβάνει τον παραλιακό χώρο ανάμεσα στον Άλυ ποταμό και την κολχίδα, ανατολικά της Τραπεζούντας, από την πόλη Διοσκουριάδα ως το δυτικό τμήμα της Σινώπης. Τοποθετώντας την περιοχή αυτή σε ένα ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο κατά την αρχαιότητα, μπορούμε να την χωρίσουμε στις εξής ιστορικές περιόδους.

Εποχή του Μ. Αλεξάνδρου

Κατά την εποχή ανάμεσα στο πέρασμα του Ξενοφώντα μέχρι την κοσμοκρατορία του Μ. Αλεξάνδρου, η Τραπεζούντα και όλες οι ελληνικές αποικιακές πόλεις του Ευξείνου απόλαυσαν περιόδου ειρήνης και ευημερίας, επεκτεινόμενες επίσης όχι μόνο στα παράλια μέρη, αλλά και προς το εσωτερικό της περιοχής, εξελληνίζοντας συνέχεια όλο και περισσότερα φύλα.

Κατά τον Γερμανό ιστορικό Fallmerayer " οι Τραπεζούντιοι, σοφότεροι από τα αδελφά κράτη στις ακτές της Ιωνίας, ήξεραν να επιλέγουν μάλλον τα πλεονεκτήματα μιας ονομαστικής εξάρτησης από έναν μακρινό μονάρχη παρά εκείνα μιας πολυτάραχης αυτονομίας, και ήταν ευτυχισμένοικαι πλούσιοι, ενώ η Φώκαια και η Μίλητος δεν άργησαν να μεταβληθούν σε ερείπια".

Με αυτό τον τρόπο ενισχύθηκαν και ανακάλυψαν νέες πηγές πλούτου, όπως άργυρο, χαλκό και σίδηρο, μέταλλα που βρίσκονταν ακόμα και στις δασώδεις και ορεινές περιοχές.

Ως εξελληνισμένες περιοχές κατά την εποχή του Μ. Αλεξάνδρου αναφέρονται τα Κόμανα, τα Κάβειρα, η Γαζίουρα και η Αμάσεια. Την ίδια περίοδο η Τραπεζούντα, τα Κοτύωρα, η Αμισός και η Σινώπη βρίσκονταν σε υψηλό επίπεδο εμπορικής και πολιτικής δύναμης όπως μπορεί να συμπεράνει κανείς από τα πολυάριθμα νομίσματα, έχοντας παράλληλα απόλυτη αυτονομία και ανεξαρτησία. Αναφέρεται μάλιστα ότι ο Μ. Αλέξανδρος επανέφερε το δημοκρατικό πολίτευμα στην πόλη Αμισό, που το είχε στερηθεί επί Περσοκρατίας.

Με λίγα λόγια, η ελληνική παιδεία, ο ελληνικός τρόπος ζωής και η ελληνική γλώσσα θα εξαπλωθούν σε όλες τις αποικίες και, μέσω των στενών του Ελλησπόντου, θα ανοίξουν δρόμους για εμπορικές συναλλαγές, μεγαλώνοντας έτσι την οικονομική και πολιτιστική αίγλη των ελληνικών ποντιακών πόλεων.

Το 120 π.Χ. τον διαδέχεται ο γιός του Μιθριδάτης ΣΤ΄ Ευπάτωρ (120-63 π.Χ.). επί βασιλείας του οποίου το βασίλειο του Πόντου έφτασε στο υψηλότερο σημείο της ακμής του και απέκτησε πολύ μεγάλη φήμη. Η παιδεία που δέχτηκε ο Μιθριδάτης από την Ελληνίδα μητέρα του, τη γυναίκα του αλλά και από τους Έλληνες αξιωματικούς, ιστορικούς, ποιητές, πολιτικούς και φιλοσόφους του περίγυρού του, τον κατέστησε γνωστό σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο εκείνης της εποχής. Επιχειρώντας να πραγματοποιήσει τη φιλοδοξία του για την ίδρυση εξελληνισμένου ασιατικού κράτους, ήλθε αντιμέτωπος με την πανίσχυρη τότε ρωμαϊκή αυτοκρατορία και πραγματοποίησε εναντίον της 4 πολέμους, που είναι γνωστοί ως Μιθριδατικοί Πόλεμοι.

Κατά τον Α' Μιθριδατικό Πόλεμο (89-84 π.Χ.) ο Μιθριδάτης, έχοντας ως σύμμαχο το βασιλιά της Αρμενίας, Τιγράνη, εξόντωσε 80.000, περίπου,Ρωμαίους που βρίσκονταν στη Μικρά Ασία («Εφέσιος Εσπερινός», 88 π.Χ.), πήρε με το μέρος του την Αθήνα, τη Βοιωτία και τη Λακεδαίμονα, κατέλαβε τη Δήλο και ανάγκασε τον επικεφαλής των ρωμαϊκών δυνάμεων, Λεύκιο Κορνήλιο Σύλλα, να υπογράψει τη συνθήκη της Δαρδάνου. Κατά το Β' Μιθριδατικό Πόλεμο (83-81) ο Μιθριδάτης κατέλαβε τμήμα της Καππαδοκίας.

Ο τρίτος και ο τέταρτος πόλεμος απέβησαν μοιραίοι για τον Πόντιο βασιλιά, γιατί, αφού υπέστη αρχικά ήττες από το Ρωμαίο ύπατο, Μάριο Αυρήλιο Κόττα, στη Χαλκηδόνα, δέχτηκε το τελικό χτύπημα από τον Γναίο Πομπήιο (64 π.Χ.) που κατέλαβε τη Σινώπη και τελευταία την Τραπεζούντα (63 π.Χ.).

Με την κατάλυση του βυζαντινού κράτους από τους σταυροφόρους (1204) οι αδελφοί Αλέξιος και Δαβίδ, απόγονοι της αυτοκρατορικής δυναστείας των Κομνηνών, ίδρυσαν στην περιοχή του Πόντου ανεξάρτητο βασίλειο, γνωστό και ως «Αυτοκρατορία των Μεγάλων Κομνηνών». Στα 257 χρόνια της, ο Πόντος γνώρισε μεγάλη οικονομική ευμάρεια και πολιτιστική ακμή.

Το λιμάνι της Τραπεζούντας αναπτύχθηκε σε κέντρο εμπορίου, όπου έδρευαν προξενεία Γενουατών, Μασσαλιωτών, Βενετών, κ.ά. Οι τελωνειακοί φόροι και η παραγωγή μεταλλευμάτων εξασφάλιζαν την οικονομική ευρωστία του κράτους.

Οι Μεγαλοκομνηνοί ενδιαφέρθηκαν ιδιαίτερα για την καλλιέργεια των γραμμάτων και των τεχνών. Οι μονές του Πόντου έγιναν κέντρα πολιτιστικής ανάπτυξης, που προσέλκυσαν πολλούς λόγιους της πρώην Βασιλεύουσας. Πόντιοι λόγιοι όπως ο χρονικογράφος Μιχαήλ Πανάρετος, ο μαθηματικός και αστρονόμος Γρηγόριος Χιονιάδης και οι θεολόγοι Βησσαρίων, Γεώργιος Τραπεζούντιος και Γεώργιος Αμιρούτζης διέπρεψαν στις επιστήμες. Οι θαυμάσιες τοιχογραφίες και τα χειρόγραφα που σώζονται μαρτυρούν την ιδιαίτερη ανάπτυξη της ζωγραφικής, ενώ σπουδαία κτίσματα, εκκλησίες, μονές, ανάκτορα και δημόσια κτίρια δείχνουν τη λαμπρότητα της εποχής.

Με σύμβολο τον μονοκέφαλο αετό και προστάτη τον Άγιο Ευγένιο, πολιούχο Τραπεζούντας, οι Μεγαλοκομνηνοί διατήρησαν την αυτοκρατορία τους ως το 1461, οκτώ χρόνια μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης, οπότε υπέκυψε και ο Πόντος στους Οθωμανούς.

Η οθωμανική κυριαρχία

Ο Πόντος μοιράστηκε από τους Οθωμανούς σε δύο μπεηλερμπεάτα, κάτι σαν τα Θέματα των Βυζαντινών: της Τραπεζούντας και του «Ρουμ», δηλαδή των Ρωμιών, που περιλάμβανε τα δυτικά εδάφη και το εσωτερικό του Πόντου.

Κατά τον 18ο αιώνα, στο χώρο του μικρασιατικού Πόντου υπήρχαν τρεις μητροπόλεις, η μητρόπολη Αμασείας με τίτλο μητροπολίτη «Υπέρτιμος και έξαρχος παντός Ευξείνου Πόντου», Νεοκαισαρείας και Ινέου με τίτλο «Υπέρτιμος και έξαρχος Πόντου Πολεμωνιακού» και Τραπεζούντας με τίτλο «Υπέρτιμος έξαρχος πάσης Λαζικής».

Η ελληνική κοινωνία του μικρασιατικού Πόντου θα σημαδευτεί - όπως και κάθε άλλο μέρος του ελληνικού κόσμου- από τον εξισλαμισμό και την εμφάνιση του κρυπτοχριστιανικού φαινομένου. Το πρώτο κύμα εξισλαμισμών θα εμφανιστεί μετά την παράδοση της Τραπεζούντας στους Οθωμανούς.

Οι χριστιανοί εκδιώκονται και περιθωριοποιούνται και οι εκκλησίες μετατρέπονται σε τεμένη. Στη Τραπεζούντα και στην περιφέρειά της οι εξισλαμισμοί θα λάβουν μεγάλη έκταση. Οκτώ χιλιάδες χριστιανοί από την πάλαι ποτέ πρωτεύουσα των Κομνηνών θα ιδρύσουν ορεινούς οικισμούς στην περιοχή της Θοανίας, που θα μείνει γνωστή ως Τόνια. Οι πληθυσμοί αυτοί θα εξισλαμιστούν στη συνέχεια. Το μεγάλο κύμα εξισλαμισμών θα ενσκήψει στα τέλη του 17ου αιώνα. Ο μητροπολίτης Τραπεζούντος Χρύσανθος πληροφορεί οτι οι εξισλαμισμοί στον Πόντο πραγματοποιήθηκαν την περίοδο 1648-1687 από τις πιέσεις των φεουδαρχών, των Ντερεμπέηδων.

Γράφει ο Χρύσανθος: "Ενεκα των από των Τερε-βέηδων πιέσεων τούτων και των δεινών διωγμών οι από του ποταμού Ακάμψιος (Τσορόχ) μέχρι Τραπεζούντος συμπαγείς ελληνικοί πληθυσμοί, οι κατοικούντες τας περιφερείας Ριζαίου, Οφεως, Σουρμένων και Γημωράς εξισλαμίστηκαν αθρόως. Οι χριστιανοί της περιφέρειας Οφεως είχον εξισλαμισθεί κατά την παράδοσιν ομού μετά του επισκόπου αυτών Αλεξάνδρου μετονομασθέντος Ισκεντέρ...".

Ο πατριάρχης Ιεροσολύμων Δοσίθεος επισκέφθηκε την Τραπεζούντα το 1681 και δίνει πολύτιμες πληροφορίες για τον εξισλαμισμό των Ελλήνων. Αναφέρει ότι τον χρόνο της επίσκεψής του επραγματοποιήθει ο εξισλαμισμός των ελληνικών πληθυσμών της Θοανίας, της Τόνγιας. Σε οθωμανικό ντοκουμέντο που αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές της ζωής του υπόδουλου ποντιακού ελληνισμού ένα αιώνα μετά την άλωση της Τραπεζούντας συμπεραίνεται ότι "θεώρησαν πιο αρμόζον και συμφέρον γι αυτούς να αλλαξοπιστήσουν για να βελτιώσουν την κοινωνική τους κατάσταση."

Από τα τέλη του 17ου αιώνα θα ξεκινήσει η εκπαιδευτική κίνηση στον Πόντο όπως και στον υπόλοιπο ελληνικό κόσμο. Η Τραπεζούντα θα εξελιχθεί σε κέντρο των ελληνικών γραμμάτων. Το πρώτο σχολείο που λειτούργησε ήταν το «Φροντιστήριον Τραπεζούντος» το 1682. Στη Σινώπη υπήρχε ελληνικό σχολείο από το 1675.

Στην Αργυρούπολη ιδρύθηκε το 1733 και στα τέλη του 18ου αιώνα ιδρύθηκαν σχολεία στη Σαμψούντα και στην Κερασούντα. Κατά το 19ο αιώνα εκατοντάδες ελληνικά και αλληλοδιδακτικά σχολεία ιδρύθηκαν στον Πόντο.

Κατά την περίοδο των μεταλεξανδρινών χρόνων ιδρύθηκε στην περιοχή του Πόντου ένα βασίλειο με ισχυρά ελληνικές επιρροές, γνωστό ως ελληνιστικό βασίλειο του Πόντου (302/301-64/63 π.Χ.). Δημιουργός του κράτους υπήρξε ο πρώην σατράπης της Κίου, Μιθριδάτης, ο οποίος έκανε πρωτεύουσά του την Αμάσεια. Αρχικά το κράτος αυτό περιελάμβανε την Καππαδοκία (Μεγάλη Καππαδοκία και Καππαδοκία του Πόντου), αλλά αργότερα επεκτάθηκε και στις ελληνικές πόλεις των ακτών του Ευξείνου. Η ελληνική γλώσσα καθιερώθηκε στο βασίλειο ως επίσημη γλώσσα.

Η ελληνική θρησκεία και λατρεία κυριάρχησαν παντού και χτίστηκαν ναοί προς τιμήν των Ολύμπιων Θεών σε ολόκληρο τον Πόντο. Το δωδεκάθεο του Ολύμπου αφομοίωσε τις περισσότερες περσικές και ντόπιες θεότητες. Στα Κόμανα του Πόντου, μαζί με την τοπική θεά Αναΐτιδα, λατευότνα και ο Απόλλωνας, η Αθηνά, ο Διόνυσος και η Νίκη, στην Κερασούντα ο Δίας, ο Διόνυσος, ο Ασκληπιός, ο Πόσειδώνας, ο Πάνας και ο Ηρακλής ενώ στην Τραπεζούντα ο Ερμή, ο Διόνυσος, ο Πάνας και ο Ηρακλής. Η λατρεία του περσικού θεού Μίθρα δεν έκλειψε ποτέ αλλά με το πέρασμα του χρόνου ελληνοποιήθηκε και ταυτίστηκε με τους Ήλιο, Απόλλωνα και Ερμή.

Ανάμεσα στις νέες κτήσεις του Μιθριδάτη περιλαμβανόταν και η Τραπεζούντα. Στη συνέχεια, στο βασίλειο ενσωματώθηκαν και διάφορες φυλές εξ ανατολών, όπως οι Τιβαρηνοί, οι Μοσσύνοικοι, οι Μάκρωνες κ.ά. Οι ανεπτυγμένες ελληνικές πόλεις παρέμειναν εμπορικά κέντρα, ενώ η καλλιέργεια της γης αποτελούσε την κύρια απασχόληση των κατοίκων, ιδιαίτερα στις κοιλάδες και τα δέλτα των ποταμών. Μεγάλη υπήρξε επίσης και η εκμετάλλευση των πλούσιων κοιτασμάτων αργύρου, σιδήρου, χαλκού. Περί το 2ο αι. π.Χ. το Κράτος του Πόντου εγκαινίασε επιθετική πολιτική με την κατάληψη της Σινώπης από το Φαρνάκη Α’ (βασ. 185-169 π.Χ.), καθώς και των Ποντικών Ορέων και της παραλιακής ζώνης του Ευξείνου (Κερασούντα, Κύτωρο, Αρμήνη κ.ά.). Αφού στο βασίλειο συμπεριλήφθηκε και η Τραπεζούντα, επί Φαρνάκη Α’ και των διαδόχων του ευνοήθηκαν οι οικονομικές συμφωνίες με τη χερσόνησο της Κριμαίας, καθώς και οι πολιτικοί και οικονομικοί δεσμοί με τη Δήλο και την Αθήνα.

Οι πολυάριθμες νομισματικές συλλογές των πόλεων της Τραπεζούντας, της Αμισού, των Κοτυώρων και της Σινώπης επιβεβαιώνουν την οικονομική, εμπορική και πολιτική ακμή εκείνης της περιόδου, η οποία δεν ανατράπηκε ούτε μετά την κατάληψη της Τραπεζούντας το 63 π.Χ από τον Ρωμαίο Ύπατο Πομπήιο. Κατά την εποχή της βασιλείας του Μιθριδάτη Ε’ του Ευεργέτη (περίπου 150-120 π.Χ.) δημιουργήθηκε μισθοφορικός στρατός σύμφωνα με τα ελληνικά πρότυπα.